ДОБРЕ ДОШЛИ В БЛОГА НА ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕ, ГР. ТЪРГОВИЩЕ.ТУК МОЖЕТЕ ДА НАУЧИТЕ МНОГО ЗА НАС И ЗА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ, КОИТО ВИ ПРЕДЛАГАМЕ.РАЗГЛЕДАЙТЕ СТРАНИЦИТЕ В КОЛОНКАТА В ДЯСНАТА ЧАСТ НА БЛОГА, ТАМ ЩЕ ОТКРИЕТЕ ЧАСТ ОТ НУЖНАТА ВИ ИНФОРМАЦИЯ, А АКО ИМАТЕ ВЪПРОСИ, НА КОИТО НЕ СТЕ НАМЕРИЛИ ОТГОВОР,ПИШЕТЕ НИ НА E-MAIL : pgzemedelie.tgv@abv.bg , С РАДОСТ ЩЕ ВИ ПОМОГНЕМ.

УЧИЛИЩЕН ПРАВИЛНИК


ПРАВИЛНИК ЗА ДЕЙНОСТТА
НА ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕ,
ТЪРГОВИЩЕ
 

Приет  на Педагогическия съвет  – Протокол № 3 / 08 .10.2009 година


ГЛАВА ПЪРВА

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ:
Чл. 1. Настоящият правилник се основава на ЗНП, ППЗНП относно организиране дейността в системата за народната просвета за учебната година.
Чл.2. Професионалното образование в ПГЗ осигурява придобиване на професии и специалности, свързани със селското стопанство.
Чл.3. Приемът на ученици в ПГЗ се извършва при условия и по ред определени с наредба от министъра на образованието:
1.     Държавния план-прием се утвърждава за всяка учебна година в срок да 30 март със заповед на министъра на образованието.
2.     Предложенията на началника на РИО за училищата се изготвят въз основа на направените до 1 февруари предложения от директора на ПГЗ.
3.     В ПГЗ  учениците се приемат при условия и по ред, определени с държавното образователно изискване за професионалното образование и обучение и с наредба на министъра на образованието и науката.
4.   Приемат се в паралелка до 5 ученици с хронични заболявания, с физически и сензорни увреждания, а в професионалните училища и професионалните гимназии - и от домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителски грижи.

Чл.4./1/ Учениците могат да се преместват в паралелка от същото или в друго училище при наличие на свободни места в приемащото училище.
/2/ за свободни места се считат местата по утвърдения държавен план-прием, които включват:
1.     Незаетите места
2.     Освободените през учебната година места.
/3/ преместването на учениците се извършва, както следва:
1.     През време на цялата учебна година, но не по-късно от 30 учебни дни преди края на втория учебен срок – по същия профил, специалност или професия
2.     След успешно завършен клас при смяна на:
а/ профила, специалността или професията съответно с друг профил, специалност или професия
б/ профила със специалност или професия
в/ специалността с профил или професия
д/ непрофилирана гимназиална паралелка с профилирана паралелка, специалност или професия
/4/ При различие между училищните учебни планове учениците полагат приравнителни изпити при условия и по ред, определени от приемащото училище
Чл.5. /1/ Учениците могат да се преместват при условията на чл.4, ал.3, т.1 над утвърдения държавен план-прием в следните случаи:
1.       По социални или здравословни причини
2.       При смяна на местоживеенето поради смяна на местоработата на родителите или настойниците.
/2/ В случаите по ал.1 ученикът се премества със заповед на директора на приемащото училище въз основа на представени документи, удостоверяващи обстоятелствата по т.1 и 2. При отказ на директора на приемащото училище началникът на инспектората по образование взема решение относно преместването на ученика.
/3/ Учениците не могат да се преместват:
1. в последния гимназиален клас при смяна на: непрофилирана гимназиална паралелка с профилирана; профил с друг профил; професия с профил;
2. в последните два гимназиални класа при смяна на: професия с друга професия, профил с професия, непрофилирана гимназиална паралелка с професия.
3. Разпоредбите на ал. 1 не се прилагат в случаите на връщане на ученик след заличаване на наказанието по чл. 139, ал. 1, т. 4.

Чл.6./1/ Завършено образование се удостоверява с диплома за завършено средно образование и със свидетелство за професионална квалификация и/или свидетелство за правоспособност.
/2/ Документите по ал.1 се издават независимо един от друг съгласно държавното образователно изискваане за документите за системата за народната просвета, като:
1.     Диплома за завършено средно образование се издава по реда на чл.56 от ППЗНП
2.     Свидетелството за професионална квалификация се издава на ученици, завършили ХІІ клас и положили успешно изпитите за придобиване на професионална квалификация съгласно държавните образователни изисквания за професионалното образование и обучение, за придобиването на квалификация по професии и за системата на оценяване
3.     Свидетелството за правоспособност, се издава при условия и по ред, определени с наредби на министъра на образованието и науката, освен ако в друг нормативен акт не е предвидено друго
4.      Дубликат на удостоверение за завършен клас, диплома за завършено средно образование, свидетелство за професионална квалификация, се издава от директора на училището, издало оригиналния документ.
5.      Дубликатът се издава по молба на заинтересуваното лице в случай, че документът по т.4 е изгубен, унищожен или е станал негоден за ползване.

Чл.7.Училището има право да разкрива курсове за квалификация и преквалификация с лица основно и средно образование.
ГЛАВА ВТОРА
ОРГАНИЗАЦИЯ НА УВП
РАЗДЕЛ І
Чл.8. Учебните занятия се организират и провеждат в условията на петдневна учебна седмица на една смяна по утвърдено седмично разписание на часовете, с възможностите на материално-техническата база.
Чл.9. Учебните занятия се организират и провеждат в сградата на ПГЗ и УОС гр. Търговище.
Чл 10. Формите на обучение са: дневна, вечерна и самостоятелна.
Чл.11 Дневната форма на обучение е присъствена форма, която се провежда от 7.30 ч. в учебните дни.
Чл.12 Вечерната форма на обучение е присъствена форма, която се провежда от 16.30 ч. в учебните дни, за обучение на лица, навършили 16-годишна възраст, които не се обучават в дневна форма на обучение. Обучението се организира и провежда съгласно училищния учебен план.
Чл.13.Самостоятелната форма на обучение е неприсъствена форма, при която учениците се подготвят самостоятелно и се явяват на изпити по учебни предмети съгласно държавните образователни изисквания за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план , за професионалното образование и обучение, за придобиването на квалификация по професии, за обучението на деца с хронични заболявания и/или със специфични образователни потребности и за системата за оценяване. Обучението в самостоятелна форма се осъществява по плановете за редовна форма на обучение без предмета “Физическа култура и спорт”.
/2/ самостоятелната форма на обучение се организира за:
1.     ученици в задължителна училищна възраст, които по здравословни причини не могат да се обучават в дневна форма на обучение
2.     лица, навършили 16-годишна възраст
/3/ Условията и редът за организиране и провеждане на изпитите се определят със заповед на директора на училището.Имат право да се явяват на редовна сесия (декември- януари) и две поправителни сесии(април-май; септември),след подаване на заявление не по-късно от 20 дни преди началото на сесията.
Чл.14. Ученици, които се обучават в дневна, вечерна и в самостоятелна форма на обучение, могат да променят формата на обучението си в началото на учебната година, като подават писмено заявление до директора на училището.


РАЗДЕЛ ІІ
ОРГАНИЗАЦИОННИ ФОРМИ
Чл.15./1/ В зависимост от броя на учениците, класовете се разделят на паралелки
/2/ Паралелките от един клас се обозначават с началните букви на българската азбука, които се поставят след номера на класа.
/3/ В зависимост от особеностите на учебния предмет, паралелката може да се дели на групи, или да се организират сборни групи от различни паралелки.
/4/ По някои учебни предмети или теми, определени в учебния план или програма, обучението може да се организира индивидуално.
Чл.16./1/ Броят на учениците в паралелка и деленето на паралелките на групи, се определя с наредба на Министъра на образованието и науката.
/2/ Разпределението на учениците по паралелки се извършва от директора на училището при спазване на изискванията на ал.1.
/3/ В началото на учебната година, Директорът назначава класен ръководител на всяка паралелка, който провежда часа на класа, извънкласните дейности с учениците и води задължителната училищна документация за съответната паралелка.

РАЗДЕЛ ІІІ
УЧЕБНО ВРЕМЕ:
Чл.17./1/ Учебната година е с продължителност не повече от 38 и не по-малко от 31 учебни седмици, като началото и е не по-рано от 15 септември, а краят не по-късно от 30 юли.
/2/ Учебната година се разделя на два учебни срока, като І-ви учебен срок е от 18 учебни седмици.
/3/ Учениците ползват ваканции не по-малко от 14 и не повече от 21 седмици за календарната година.
/4/ Продължителността на учебната година, учебните срокове и ваканциите се определят с учебния план за всеки клас.
/5/  За всяка учебна година министърът на образованието и науката определя със заповед:
1. началото и края на ваканциите с изключение на лятната;
2. неучебни дни;
3. края на втория учебен срок.
Чл.18./1/ Учебната седмица е петдневна.
/2/ Учебното време на учениците по задължителните учебни предмети за учебната седмица е по 32 учебни часа за дневна форма на обучение, а за вечерна форма-22 учебни часа.
/3/ Часът на класа се включва в седмичното разписание на учебните занятия извън броя на задължителните учебни часове.
Чл.19./1/ В един учебен ден се организират от 4 до 7 часа задължителни учебни часове.
/2/ Седмичното разписание на учебните занятия се съобразява с психофизическите особености и възможностите на учениците. Седмичното разписание се разработва в съответствие с изискванията на наредба на министъра на здравеопазването и се утвърждава от директора на училището не по-късно от 3 дни преди започване на всеки учебен срок.
Чл.20./1/ Продължителността на учебния час е:
1. 45 минути по теория за дневна форма на обучение и 40 минути за вечерна форма.
2. 50 минути по учебна и лабораторна практика
/2/ Почивките между учебните часове са с продължителност не по-малко от 10 и не повече от 30 минути.


РАЗДЕЛ ІV
ФОРМИ ЗА ПРОВЕРКА И ОЦЕНКА
Чл.21. По време на училищното обучение, знанията и уменията на учениците се проверяват чрез тестови и други устни и писмени и практически форми на контрол.
Чл.22./1/  Контролът се осъществява текущо и периодично.
/2/ Текущият контрол се провежда от учителите чрез избрани от тях форми на проверка.
/3/ Периодичният контрол се провежда от учителите и от държавните органи заа управление на образованието.
Чл.23. Знанията и уменията на учениците се оценяват по шестобалната система.
Чл.24. За всеки учебен срок, учебна година и степен на образование, на учениците се поставя оценка.
/2/ Случаете, когато срочната оценка се признава за годишна, а годишната за степен на образование, се уреждат с учебния план.
/3/ Оценките по свободноизбираемата подготовка се вписват в документа за завършена образователна степен, без да участват в оформянето на успеха.
Чл.25. Учениците имат право еднократно да се явят на изпити за промяна на оценката, но не повече от 3 учебни предмета за образователна степен. Изпитите се полагат след приключване на последната учебна година за съответната образователна степен.


РАЗДЕЛ V
ЗАВЪРШВАНЕ НА КЛАС И СТЕПЕН НА ОБРАЗОВАНИЕ

Чл.26./1/ Знанията и уменията на учениците при училищното обучение се оценяват с отличен /6/, много добър /5/, добър /4/, среден /3/ и слаб /2/ и съгласно държавното образователно изискване за системата на оценяване.
Чл.27./1/ Ученикът завършва класа, ако по учебните предмети от задължителната, задължителноизбираемата или профилираната подготовка има годишна оценка най-малко среден /3/.
/2/ Ученици, които имат годишна оценка слаб /2/ по учебни предмети от задължителната, задължителноизбираемата или профилираната подготовка, полагат поправителни изпити по тях, но на не повече от две редовни поправителни сесии през учебната година. Редовните поправителни сесии се провеждат след приключване на учебните занятия през месец юни или юли и от 1 до 10 септември по ред, определен със заповед на Директора на училището.
/3/ Ученици, които по здравословни причини, удостоверени с медицински документ, не са се явили на поправителни изпити в сесии по ал.2, могат да се явят на допълнителна поправителна сесия по ред, определен със заповед на директора на училището, но не по-късно от 10 октомври.
/4/ Ученици, които имат оценка слаб /2/ по учебен предмет от задължителната, задължителноизбираемата или профилираната подготовка на редовните и/или на допълнителната поправителни сесии или не са се явили на поправителните изпити, повтарят класа.
/5/ Ученици, които се обучават в самостоятелна форма на обучение, при повтарянето на класа се явяват на изпити само по учебните предмети, по които имат оценка слаб /2/ или не са се явили на поправителните изпити.
/6/ Учениците от последния гимназиалин клас, които имат оценка слаб /2/ по учебни предмети от задължителната, задължителноизбираемата или профилираната подготовка на редовните и/или на допълнителната поправителни сесии или не са се    
явили на поправители изпити, не повтарят класа. Те могат да се явяват на поправителните изпити в януарска поправителна сесия и в сесиите по ал.2.
/7/ Учениците от 12 клас по тяхно желание могат да изтеглят част от            изпитните предмети през месец април, вместо през месец юни, за да имат   възможност да се явят на зрелостни изпити.


РАЗДЕЛ VІ
ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ И ПРАВОСПОСОБНОСТ

Чл.28. /1/ В дипломата за завършено средно образование се вписват  учебните предмети и техния хорариум по изучаваните учебни предмети – за дневна, вечерна и самостоятелна  форма на обучение, оценките по учебните предмети от задължителната, задължителноизбираемата и профилираната подготовка, както и по свободноизбираемата подготовка, определени с учебния план. В дипломата се вписват и оценките от държавните зрелости изпити.
/2/ В удостоверението за завършено средно образование се вписват  учебните предмети и техния хорариум по изучаваните учебни предмети – за дневна, вечерна и самостоятелна  форма на обучение, оценките по учебните предмети от задължителната, задължителноизбираемата и профилираната подготовка, както и по свободноизбираемата подготовка, определени с учебния план.
/3/ . Когато получената оценка от ДЗИ е слаб (2), ученикът може да се яви отново на съответния изпит без ограничения за възраст и брой изпитни сесии. , в училището, в което са се обучавали, при спазване изискванията на действащия учебен план. .В тези случаи дипломата за завършено средно образование и/или свидетелството за професионална квалификация,  се издават от училището, където са положени съответните изпити.
Чл.29./1/. В свидетелството за професионална квалификация се вписват  учебните предмети и техния хорариум по изучаваните учебни предмети – за дневна, вечерна и самостоятелна форма на обучение, оценките по учебните предмети от задължителноизбираемата и професионална подготовка, както и по свободноизбираемата падготовка, определени с учебния план. В свидетелството се вписват и оценките от държавните изпитите за придобиване на професинална квалификация.
/2/. Учениците след завършване от ХІ /а,б/ класове се явяват за придобиване на правоспособност - управление на колесен трактор от категория ”Т кт”.
/3/. Учениците след завършване от ХІІ /а, б/ класове се явяват за придобиване на правоспособност за самостоятелна работа със селскостопанска и горска техника от категория “Т вк”.







ГЛАВА ТРЕТА
УЧАСТНИЦИ В УЧЕБНО-ВЪЗПИТАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС

РАЗДЕЛ І
УЧИТЕЛИ

Чл.30./1/ Учителят в училището организира и привежда образователно-възпитателния процес по учебния предмет, проверява и оценява знанията и уменията на учениците, съдейства за пълноценното им интегриране в училищната и социалната среда.
/2/ Възпитателят организира и провежда образователно-въпитателни дейности с учениците извън задължителните учебни часове.
Чл.31./1/ За заемане на учителска длъжност се изисква учителска правоспособност и висше образование, образователно-квалификационна степен "бакалавър" или "магистър"за длъжност "младши учител", "учител" и"старши учител", , а за длъжност "главен учител"; "учител методик" - с висше образование на образователно-квалификационна степен "магистър".
/2/ Учителска правоспособност се определя от присъдената квалификация “учител” в дипломата за завършено образование или дипломата за преквалификация.
/3/ Лицата с висше образование без учителска правоспособност се ползват с всички права на учители с висше образование, когато извършват професионална подготовка на ученици по специалността си.
/4/ Условията и редът за заемането на длъжностите по ал. 1  се определят съгласно държавното образователно изискване за учителската правоспособност и квалификация.
/5/ Директорът на училището в рамките на делегирания бюджет, съответно на утвърдените му разходи, и/или за сметка на целево предоставени средства диференцира възнагражденията на учителите в зависимост от длъжностите по ал. 1, при условие, че не са на лице ограничения за увеличаване на разходите за работни заплати в бюджетните организации.
/6/ Длъжностите по  ал. 1 не могат да се заемат от лица, които  са осъдени на лишаване от свобода с влязла в сила присъда за умишлено престъпление, са лишени от право да упражняват професията си или страдат от заболявания и отклонения
Чл.32./1/ Възникването, изменението и прекратяването на трудовите правоотношения с учителите се извършва по реда, определен в Кодекса на труда.
/2/ Директорът обявява свободните места в бюрата по труда в тридневен срок от овакантяването им и информира регионалните инспектори по образованието.
Чл.33. Учителят има следните права:
1. свободно да определя методите и средствата за провеждане на образователно-възпитателния процес, като активно използва интерактивни методи на преподаване и възможностите на информационните и комуникационните технологии;
2. да участва в класирането на проектите на учебници по съответния учебен предмет и при избора на учебник, по който ще се провежда обучението;
3. да получава информация по въпроси, свързани с изпълнение на служебните му задължения, както и за възможностите за повишаване на професионалната му квалификация;
4. да повишава образованието и професионалната си квалификация;
5. да дава мнения и да прави предложения за развитие на училището.
6. да използва училищната материално-техническа база за изпълнение на служебните си задължения.
Чл.34. Учителят е длъжен да:
1. да изпълнява нормата за задължителна преподавателска работа и другите задължения, включени в длъжностната му характеристика;
2. да преподава учебния предмет на книжовния български език, с изключение на учебните предмети "чужд език";
3. да уведомява своевременно директора, когато се налага да отсъства от учебни часове, за осигуряване на заместник с оглед недопускане на свободни часове;
4. да участва в работата на педагогическия съвет и да изпълнява неговите решения;
5. да изпълнява предписанията и препоръките на органите, осъществяващи методическа дейност и контрол в системата на народната просвета;
6. да опазва живота и здравето на децата или учениците по време на образователно-възпитателния процес и на други дейности, организирани от училището;
7. да поддържа и повишава професионалната си квалификация;
8. да информира писмено и на индивидуални срещи родителите за успеха и развитието на детето или ученика, за спазването на училищната дисциплина, както и за уменията му за общуване и интегриране в училищната среда;
9. да не ползва мобилен телефон по време на час;
10. да не пуши, да не внася и да не употребява алкохол в училището и  при провеждане на мероприятия и дейности, в които участват деца или ученици;
11. да се явява на работа с облекло и във вид, които съответстват на положението му на учител и на добрите нрави;
12. да не внася в училището оръжие, както и други предмети, които са източник на повишена опасност.
13. При организиране на извъкласни дейности винаги да има пруподавател или класен ръководител, който да информира ръководството и РПУ за местонахождението и деня на мероприятието.
14. Ако учителя и дежурните преподаватели за деня забележат случай на психическо и физическо насилие да се намесят за неговото предотвратяване и уведомят своевременно ръководството на училището.
Чл.35. Учителят не може да нарушава правата на детето и ученика, да унижава личното им достойнство, да прилага форми на физическо и психическо насилие върху тях.
Чл.36. Учителите нямат право да предоставят образователни услуги срещу заплащане при наличие на конфликт на интереси.
Чл.37 Учители и други лица, които участват при изготвянето на темите или задачите за приемните и за държавните зрелостни изпити, както и при оценяването на тези изпити, не могат да извършват образователни услуги на ученици във връзка с подготовка за кандидатстване или полагане на държавните зрелостни изпити.
Чл.38. За виновно неизпълнение на професионалните си задължения и нарушаване на трудовата дисциплина, учителите носят дисциплинарна отговорност и се наказват съгласно Кодекса на труда.
Чл.39. Учителите имат право да повишават професионалната си квалификация, както чрез организирани видове и форми на обучение, така и чрез самостоятелна  
подготовка, да членуват в професионални организации, да дават мнения и да правят предложения по дейността на училището.
Чл.40. Всички участници в учебно-възпитателния процес в гимназията реализират взаимоотношенията помежду си в дух на зачитане, уважение и толерантност. Възникналите конфликти се разрешават от класния ръководител, педагогическия съвет или от училищното ръководство в съответствие с действащите нормативни документи.
Абсолютно се забранява прилагането на физическа сила за разрешаване на възникналите конфликти. Нарушителите носят отговорност по чл.139 от ППЗНП.
Чл.41. Учителите назначени от Директора на училището за класни ръководители са длъжни:
1.Да водят документацията на курса до завършваане на обучението.
2.Да поддържат връзка с родителите /настойниците/ и периодично да ги информират писмено за успеха, дисциплината и отсъствията на учениците.
3.Да следи за успеха и развитието на учениците от съответната паралелка в образователно-възпитателния процес, за спазването на училищната дисциплина, както и за уменията им за общуване с учениците и учителите и интегрирането им в училищната среда;
4.Да анализира и оценява рисковите фактори върху учениците от паралелката и да предприема превантивни и корективни мерки за справяне с тях;
5.Да контролира посещаемостта на учебните часове от учениците от паралелката;
6.Да изготвя и да предоставя на родителя характеристика за всеки ученик;
7.Да организира и да провежда родителски срещи;
8.Периодично да организира индивидуални срещи с учениците от паралелката, да организира и провежда часа на класа и да работи за развитието на паралелката като общност;
9. Да участва в процедурите за налагане на наказания и мерки по отношение на учениците от паралелката в случаите и по реда, предвидени в този правилник;
10. Да осъществява връзка с учителите, които преподават на паралелката, и периодично да се информира за успеха и развитието на учениците от паралелката по съответния учебен предмет, за спазване на училищната дисциплина, за уменията им за общуване и интегриране в училищната среда;
11. Да осъществява постоянна връзка с останалите класни ръководители с оглед усъвършенстване и намиране на нови форми за общуване с учениците и родителите.


РАЗДЕЛ ІІІ
УЧЕНИЦИ

Чл.42. Ученици са лицата включени във формите на училищното обучение.
Чл.43./1/  Ученикът има право да:
1.                Избира училището, профила на обучение, предметите и дейностите, предвидени в учебния план като избираеми.
2.                Участва по свой избор в организираните от училището извънкласни и извънучилищни дейности.
3.                Получава от учителите информация по въпросите, свързани с неговото обучение.
4.                Получава от учителите и от други длъжностни лица информация и консултации по професионалното му  ориентиране и развитие.
5.                Получава от учителите консултации при организиране на самостоятелната си подготовка.
6.                Получава индивидуална помощ от учителите съобразно специфичните си педагогически потребности.
7.                Бъде насочван, стимулиран и подпомаган за развитие на неговите дарби, умствени и физически способности.
8.                Бъде защитен от училището, обслужващото звено, инспектората по образованието и от Министерството на образованието и науката при накърняване на личното му достойнство и нарушаване на човешките му права.
9.                Дава мнения и предложения пред Директора на училището по отношение на организацията и провеждането на цялостната дейност на училището.
10.           Ползва безплатно училищната материално-техническа база в учебно време, както и в извънучебно  време за развитие на интересите и способностите си по ред, определен от Директора на училището.
11.            Да бъде поощряван с морални награди за високи постижения в учебната, извънкласната и извънучилищната дейност.
12.            Получава стипендия при условия и по ред, определени с нормативен акт на Министерския съвет.
13.            Участва в работата на педагогическия съвет, при обсъждане резултатите от обучението, награждаване и наказване на ученици.
/2/ Ученикът няма право да :
1.                Отсъства от учебни занятия без уважителни причини.
2.                Участва в хазартни игри, да пуши, да употребява наркотични средства и алкохол.
3.                Участва в политически партии и организации до навършване на 18-годишна възраст.
4.                Накърнява с поведението си авторитета и достойнството на учителя.
5.                Създава пречки на учителя при и по повод изпълнение на служебните му задължения.
6.                Да ползват GSM апарати  по време на учебен час.
7.                Да унижава личното достойнство на съучениците си, да прилага физическо и психическо насилие върху тях.
8.                Да не носи оръжие, както и други предмети, които са източник на повишена опасност;
9.                 Да не бъде на обществени места без придружител в съответствие с изискванията на Закона за закрила на детето;
Чл.44. Ученикът е длъжен да:
1. Изпълнява задълженията си, определени с този правилник,  правилника за дейността на училището и правилника за прилагане на закона за народната просвета.
2. Съхранява авторитета на училището и развива училищните традиции.
3. Опазва и съхранява училищното имущество.
4. Да носи постоянно бележника си в училище.
5. Да се явява в училище с облекло и във вид, които съответстват на положението му на ученик и на добрите нрави;
Чл.45./1/ Ученикът може да отсъства от училище по уважителни причини:
1. при представяне на медицинска бележка или документ от спортния клуб, в който членува;
2. до 3 дни в една учебна година с уведомление от родителя;
3. до 7 дни в една учебна година с разрешение на директора на училището въз основа на писмена молба от родителя.      
Чл.46./1/ Отсъствие на ученик от учебен час без уважителни причини е неизвинено отсъствие.
/2/ Закъснения до 15 минути за три учебни часа без уважителни причини се считат за един учебен час неизвинено отсъствие.
Чл.47./1/ За допуснатите отсъствия по чл.40 и 41 класният ръководител своевременно писмено уведомява родителя или настойника на ученика.
/2/ Броят на отсъствията на ученика  се отбелязва в дневника на класа и веднъж месечно се вписва в ученическата книжка.
/3/ В края на всяка учебна година, при завършване на средно образование и при преместване класният ръководител изготвя характеристика за всеки ученик от паралелката, в която прави преценка за развитието на ученика в образователно-възпитателния процес и за спазването на училищната дисциплина. В характеристиката се посочват както положителните, така и отрицателните страни в развитието на ученика. Характеристиката се предоставя на родителя срещу подпис.
Чл.48./1/ За неизпълнение на задълженията си, определени с този правилник за дейността на училището, ученикът се наказва със:
1.                Забележка – над 5 неизвинени отсъствия.
2.                Извършване на дейности в полза на училището в свободното от учебни часове време – над 10 неизвинени отсъствия.
3.                Предупреждение за преместване в друго училище - над 15 неизвинени отсъствия.
4.                Преместване в друго училище до края на учебната година – над 20  неизвинени отсъствия.
5.                Преместване от дневна форма в самостоятелна форма на обучение – за ученици навършили 16-годишна възраст.
/2/ Когато ученикът се яви в училище с облекло или във вид, които са в нарушение на този правилник, той се отстранява от училище до отпадане на основанието за отстраняването му, за което класният ръководител уведомява родителя.
/3/  Когато ученикът пречи на учителя и/или на съучениците си по време на учебен час, учителят може да го отстрани до края на учебния час.
/4/ При тежки или системни нарушения на задълженията, определени в този правилник и в правилника за дейността на училището, освен наказание по ал. 1 на ученика може да се наложи мярка намаляване на поведението.
/5/ За едно нарушение не може да бъде наложено повече от едно наказание. Като мерките по ал.4 се налагат заедно с наказанията по ал.1.
/6/ Наказанията и мерките са срочни, като по ал. 1, т. 1 и 4 е до края на учебната година, а по  ал. 1, т. 2, 3 и 5  и по ал.4 се определя в заповедта за налагането му. Когато наказанията по  ал. 1, т. 4 и 5 са наложени до 30 учебни дни преди края на втория учебен срок, те влизат в сила от началото на следващата учебна година.
/7/ Наказанието по  ал. 1, т. 1 се налага със заповед на директора по предложение на класния ръководител, а наказанията по ал. 1, т. 2 - 5 - със заповед на директора по предложение на педагогическия съвет.
/8/Класният ръководител писмено уведомява родителя за извършеното от ученика нарушение и за правата на родителя в процедурата по налагане на наказание.
/9/ Преди налагане на наказанията по ал. 1 и на мярката по  ал. 4 директорът - за наказанието по ал. 1, т. 1, съответно педагогическият съвет - в останалите случаи, изслушва ученика и проверява фактите и обстоятелствата, свързани с конкретното нарушение.
/10/ Родителят има право да присъства на изслушването и да изрази мнение.
/11/ За изясняване на фактите и обстоятелствата на изслушването могат да бъдат поканени и да бъдат изслушани учители, както и ученици.
/12/  Преди налагане на наказанията по ал. 1, т. 2 - 5 и на мярката по ал. 4 задължително се уведомява дирекция "Социално подпомагане" по настоящ адрес на ученика, представител на която може да присъства на изслушването с оглед защита на правата и на интересите на ученика.
/13/ Преди налагане на наказанията и мерките, с изключение на мярката по ал. 2, се взема мнението на класния ръководител на ученика.
/14/ В заповедта за налагане на наказанията и мерките се посочват видът на наказанието и/или мярката, срокът и мотивите за налагането им. Заповедта може да се обжалва пред министъра на образованието и науката.
/15/ Класният ръководител уведомява родителя за наложените на ученика наказания и мерки. Наложените наказания и мерки се отразяват в ученическата книжка, в личния картон и в характеристиката на ученика. Наложеното наказание по ал. 1, т. 1 се обявява от класния ръководител пред класа.
/16/ При налагане на мярката по ал. 3 за часа, за който ученикът е отстранен, учителят отбелязва неизвинено отсъствие. Ученикът няма право да напуска територията на училището по времето на отстраняването си. Училището създава условия за възпитателна работа с учениците при изпълнението на мярката.
/17/ Ученик, на когото е наложена мярката по ал. 4, за срока на мярката се лишава от правото да получава стипендия за отличен успех, както и от правото да участва в представителни прояви от името на училището.
/18/ Наказанията и мерките се заличават с изтичане на срока, за който са наложени, като заличаването се отбелязва в ученическата книжка и в личния картон на ученика, а за наказанието по  ал. 1, т. 4 той може да продължи обучението си в училището, в което е преместен.
Чл.49/1/ Ученик, чиито отсъствия не позволяват оформяне на срочна или годишна оценка по един или няколко предмета, Директорът на училището по преложение на Педагогическия съвет определя  със заповед условията и реда за оценяване на знанията и уменията за завършване на учебната година.
/2/ Ученикът повтаря класа, когато в края на учебната година няма оформена оценка, без да са налице уважителни причини за това.
Чл.50. Когато сумата на неизвинените и извинени отсъствия на ученика за учебен срок или годината по един предмет надвиши 25% от хорариума часове за този период, преподавателят има право да внесе на заседание на Педагогическия съвет предложение за полагане на писмен или практически изпит.
Чл.51. Учениците си губят правото си на стипендии когато:
-         прекъснат учебната година.
-         Имат наложено наказание с решение на Педагогическия съвет – до изтичане срока на наказанието (на основание постановление №207/05.10.1994г. на МС за условията за получаване на стипендии от ученици).
Чл.52. В организираните спортни мероприятия, училищни екскурзии и лагери могат да участват само ученици, които имат застраховка “Злополука и гражданска отговорност”, покриваща злополуки както на територията на учебното заведение, така и извън него – по време на почивки, екскурзии, зимни и летни лагери.
Чл.53. Учениците да не проявяват насилие помежду си, отношенията им да са  в духа на коректността, толерантността и взаимното разбиране.


РАЗДЕЛ ІІІ
РОДИТЕЛИ

Чл.54. Училището и обслужващото звено осъществяват процеса на подготовка, обучение и възпитание на учениците във взаимодействие и сътрудничество с родителите.
Чл.55 Родителите имат следните права:
1. Периодично да получават информация за успеха и развитието на децата им в образователно-възпитателния процес, за спазването на училищната дисциплина, уменията им за общуване с учениците и учителите и интегрирането им в училищната среда;
2. Да се срещат с класния ръководител и учителите в определеното приемно време или в друго удобно за двете страни време;
3. Да участват в родителските срещи;
4. Да изразяват мнение и да правят предложения за развитие на училището;
5. Да присъстват и при желание от тяхна страна да бъдат изслушани, когато се решават въпроси, които засягат права и интереси на ученика;
 Чл.56. Родителите имат следните задължения:
1. Да осигуряват посещаемостта на ученика в училище;
2. Да се запознаят срещу подпис с училищния учебен план и с правилника за дейността на училището;
3. Да не допускат явяването на ученика в училище с облекло или във вид, които не съответстват на правилника на училището;
4. Редовно да се осведомяват за успеха и развитието на детето или ученика в образователно-възпитателния процес, за спазването на училищната дисциплина, за уменията му за общуване с децата или учениците и учителите и интегрирането му в училищната среда;
5. Да се явяват в  училището, когато важни причини налагат това и бъдат поканени от класния ръководител или директора.

РАЗДЕЛ ІV
ОРГАНИ ЗА УПРАВЛЕНИЕ

Чл.57. Органи за управление на училището са:
-    Директорът
-    Педагогическият съвет
-    Училищните настоятелства
Чл.58./1/ Директорът, като орган за управление на  училището:
1. Организира, контролира и отговаря за цялостната дейност.
2. Спазва и прилага държавните образователни изисквания.
3. Осигурява безопасни условия за възпитание, обучение и труд.
4. Представлява институция пред органи, организации и лица и сключва договори с юридически и физически лица по предмета на дейност в съответствие с предоставените му правомощия.
5. Съставя бюджет и отговаря за законосъобразното, целесъобразно и икономично разпореждане с бюджетните средства.
6. Сключва и прекратява трудови договори с помощник-директорите, учителите, възпитателите, служителите и работниците в училището по реда на Кодекса на труда.
7. Обявява свободните места в Бюрото по труда и в Инспектората по образование.
 
1. Награждава и наказва ученици, учители и служители в съответствие с Кодекса на труда, Закона за народната просвета и с този правилник.
2. Организира приемането на деца и ученици, и обучението и възпитанието им в съответствие с държавните образователни изисквания.
3.  Подписва и подпечатва документите за преместване на учениците, за завършен клас, за степен на образование, за професионална квалификация, за правоспособност, за професионално обучение и съхраняване печата на училището с държавния герб.
4.  Съдейства на компетентните органи за установяване на нарушения по чл.47 и 48 от Закона за народната просвета.
5.  Контролира и отговаря за правилното водене и съхраняване на задължителната документация и съхранява учебната документация.
6.  Осигурява условия за здравно-профилактична дейност в училището.
7. Изготвя длъжностно разписание на персонала и утвърждава поименно разписание на длъжностите и работните заплати;
8.  изготвя и утвърждава длъжностното разписание.
/2/ Директорът на училището е председател на педагогическия съвет и осигурява изпълнение на решенията му.
/3/  Административните актове на директора на  училището могат да се отменят от Министъра на образованието и науката и от РИО.
Чл.59./1/ Педагогическият съвет на училището като специализиран орган за разглеждане и решаване на основни педагогически въпроси:
1.       Приема правилника за дейността на училището.
2.       Приема училищния учебен план.
3.       Приема стратегия за развитие на училището, която се актуализира всяка година;
4.       Избира формите на обучение.
5.       Обсъжда и взема решения по резултатите от обучението.
6.       Определя начина за приемане на ученици в училището при спазване изискванията на нормативните актове.
7.       Приема учебни планове за индивидуална форма на обучение.
8.       Прави предложения на Директора за награждаване на ученици и за налагане на наказания “преместване в друго училище до края на учебната година” и  “преместване от дневна форма в самостоятелна форма на обучение – за ученици, навършили 16-годишна възраст”.
9.       Определя дейностите извън държавните образователни изисквания и приема програми за осъществяването им.
10.   утвърждава училищни символи и ритуали след съгласуване с училищното настоятелство или с родители на учениците от училището.
/2/ Педагогическият съвет на детската градина и на обслужващото звено изпълнява функциите по ал.1 съобразно предмета на дейността си.
Чл.60./1/ Педагогическият съвет се свиква най-малко веднъж на два месеца от Директора. Извънредно заседание се свиква по писмено искане от Директора на най-малко 1/3 от числения му състав.
/2/ Решенията се приемат с обикновено мнозинство при присъствието на не по-малко от 2/3 от числения му състав.
/3/ Решенията на педагогическия съвет могат да се отменят от самия съвет с квалифицирано мнозинство (2/3 от гласовете на присъстващите) или от Началника на инспектората по образованието на Министерството на образованието и науката.
/4/ За  всяко заседание на педагогическия съвет се води протокол.
Чл.61./1/ Училищните настоятелства са обществени органи за подпомагане на дейността на училищата, детските градини или обслужващите звена.
/2/ Устройството и дейността на училищното настоятелство се уреждат с правилник, издаден от Министъра на образованието и науката.
 
ГЛАВА ІV
ОРГАНИЗАЦИЯ НА УЧИЛИЩНАТА ДЕЙНОСТ
Чл.62. Въвежда се пропускателен режим в училището и дежурства на ученици и учители. Външни лица могат да влизат в сградата на училището само след представяне на документи за самоличност пред портиера. Учителите и учениците не могат да бъдат извиквани по време на час, освен при необходимост от Директора или класния ръководител.
Чл.63. Категорично се забранява в училището да се организират дейности на политическа, религиозна и етническа основа.
Чл.64. Забранява се употребата на алкохол, наркотични вещества и участие в хазартни игри в сградата на училището.

ОПАЗВАНЕ НА МАТЕРИАЛНАТА БАЗА
Чл.65. Виновните ученици за нанесени щети на училищното имущество, са длъжни да ги възтановят със собствени сили и средства. Ако е унищожен уред или част от обзавеждане, то те се закупуват и доставят от извършителите по пазарни цени. Ако не се открие конкретният виновник за нанесена щета в класната стая, тя се възтановява от целия клас.
Чл.66. Учителите носят отговорност за опазване на училищното имущество и за хигиената в кабинетите.
Чл.67. Изгубените книги от училищната библиотека се възтановяват с издания от настоящата година или се заплащат в троен размер.





гр. Търговище                                                             Директор:……………..
                                                                                                        /Ж. Жеков/